Metodyka dzialania w pracy socjalnej, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rada Redakcyjna:Przewodnicz�ca:Ewa Marynowicz-HetkaKrzysztof Frysztacki Alicja Majewska-Ga��ziak Jolanta Supi�ska Jerzy Szmagalski Kazimiera W�dzSekretarz:Ryszard SzarfenbergRedaktor naukowy:prof. drhab. Ewa Marynowicz-HetkaBMSBiblioteka Pracownika SocjalnegoCristina de RobertisETODYKA DZIA�ANIAW PRACY snr..iAi MF.Przy wsp�pracyBernadette BlancFrangoise LesimpleHenri PascalT�umaczenie: Gra�yna KarbowskaKatowice 1998Seria: �Biblioteka Pracownika Socjalnego" powsta�a we wsp�pracy z Funduszem PHARE-SED (Program 9111 �Rozw�j Spo�eczno-Gospodarczy", realizowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej -Departament Pomocy Spo�ecznej)TytuioTys^eAa:Methodologiederinterventionentravailsocial�Copyright by Editionsdu Centurion, 1981� Copyright for the Polish translation by Gra�yna Karbowska, 1996ISBN 83-7164-109-5Spis tre�ciWst�p .............................. 9Rozdzia� lRozw�j metody pracy s�u�b spo�ecznych we Francji ..... 131. Metodyka pracy w latach trzydziestych .......... 142. Analiza s�u�by spo�ecznej z punktu widzenia pe�nionych zada� ............................. 173. Kilka hipotez wyja�niaj�cych zmian� podej�ciametodycznego ........................ 184. Clase work .......................... 255. Grupa, spo�eczno�� oraz uj�cie ca�o�ciowe ........ 326. Kontekst spo�eczny rozwoju tych metod ......... 367. Przemiany spo�eczne a rozw�j metodyki w pracysocjalnej ........................... 44Rozdzia� 2Nauki humanistyczne i praca socjalna ............. 451. Teorie socjologiczne .................... 472. Teorie psychologiczne ................... 603. Teorie psychosocjologiczne ................ 674. Wykorzystanie teorii nauk humanistycznych w pracysocjalnej ............................ 776Rozdzia� 3Metodyka dzia�ania w pracy socjalnej ............. 811. Opracowanie metodyki pracy ............... 822. Definicje .............. ; ............ 853. Obecno�� dw�ch modeli dzia�ania ............. 874. Kilka kluczowych poj�� odnosz�cych si� do metodykidzia�ania ........................... 905. Fazy metodyki dzia�ania w porz�dku logicznym ..... 976. Proces post�powania metodycznego w porz�dkuchronologicznym ...................... 1017. Zastosowanie metodyki dzia�ania do r�nych p�laktywno�ci .......................... 104Rozdzia� 4Analiza sytuacji .......................... 1051. Definicje poj�� ....................... 1052. Kontekst og�lny ....................... 1093. Analiza terenu pracy .................... 1094. Analiza plac�wki ...................... 1145. Pracownik socjalny ..................... 1156. Podopieczny (jednostka lub grupa) oraz zg�aszane�yczenie ........................... 1217. Analiza sytuacji ....................... 128Rozdzia� 5Ocena ................................ 1311. Definicje stosowanych termin�w .............. 1322. Cechy charakterytyczne oceny ............... 1343. Rodzaje oceny ........................ 1404. Zawarto�� oceny ...................... 143A. Zmienne ......................... 143B. Punkty odniesienia niezb�dne do wydawania ocen . . 145Rozdzia� 6Umowa z podopiecznym/klientem ................ 1531. Okre�lenie termin�w .................... 1542. Aspekty instytucjonalne .................. 1553. Czym jest umowa z podopiecznym? Tre�� i formaumowy ............................ 1574. Mo�liwo�ci i ograniczenia wynikaj�ce z umowy .... 162Rozdzia� 7Dzia�anie w pracy socjalnej � wprowadzenie dometodycznego dzia�ania socjalnego ............... 1671. Metodyczne dzia�anie w procesie pracy socjalnej .... 1672. Dzia�anie i jego sposoby ........ .......... 1693. Klasyfikacja metodycznego dzia�ania ........... 169Rozdzia� 8Metodyczne dzia�anie bezpo�rednie ............... 1731. Wyja�nianie � Wspieranie ................. 1742. Informowanie � Post�powanie wychowawcze ...... 1823. Perswazja � Wp�ywanie .................. 1954. Nadzorowanie � Wp�ywanie przy u�yciu autorytetu . . 2005. Rozszerzanie kontakt�w � tworzenie nowychmo�liwo�ci .......................... 2076. Strukturyzacja relacji w pracy z podopiecznym . ..... 211Rozdzia� 9Metodyczne dzia�ania po�rednie ................. 2171. Organizacja i dokumentacja pracy ............. 2192. Programowanie i planowanie metodycznych dzia�a�bezpo�rednich ........................ 222A. Fazy wst�pne tworzenia si� grupy podopiecznych . . 223B. Organizacja kr�tkotrwa�ych dzia�a� w grupie ..... 231C. Wyb�r dzia�a� wspomagaj�cych program grupy . . . 2323. Dzia�ania metodyczne kierowane do otoczeniapodopiecznego ........................ 2354. Wsp�praca z innymi pracownikami socjalnymi ..... 238A. Utrzymywanie ��czno�ci ................ 238B. Koordynacja ....................... 238C. Praca zespo�owa ..................... 239D. Konsultacje ....................... 241Rozdzia� 10Metodyczne dzia�ania na poziomie instytucji spo�ecznych . . 243Wst�p .............................. 2431. Cele og�lne metodycznych dzia�a� prowadzonychw instytucjach � kilka typowych przyk�ad�w ...... 2452. Ramy instytucjonalne i organizacyjne determinuj�ce metodyczne dzia�ania pracownik�w socjalnych na poziomie instytucji ..................... 2473. Trzy typy dzia�a� metodycznych podejmowanychw zale�no�ci od problemu ......... ........ 2544. Trzy modele dzia�ania w zale�no�ci od stosowanychprocedur ........................... 2585. Konkluzja .......................... 270Rozdzia� 11Zako�czenie metodycznego dzia�ania .............. 2751. Aspekty instytucjonalne .................. 2772. R�norodne formy zako�czenia metodycznegodzia�ania ...... ..................... 2793. Kontekst psychologiczny zako�czenia metodycznegodzia�ania ...... ..................... 2854. Formy dzia�ania przygotowuj�ce zako�czenie ...... 289Refleksje i perspektywy ................... 295Bibliografia........................... 297WST�PPrzedstawiciele zawod�w socjalnych we Francji zadaj� dzi� pytanie o swoj� to�samo�� i rol� w spo�ecze�stwie. Jednak mimo wielu publikacji ich udzia� w dyskusji na ten temat jest niewielki. Celem niniejszego opracowania jest wiec prezentacja pewnych przemy�le� powsta�ych podczas kszta�cenia na poziomie podstawowym oraz doskonalenia zawodowego pracownik�w socjalnych. Ksi��ka ta jest pr�b� stworzenia, pomocnego w kszta�ceniu przysz�ych pracownik�w, narz�dzia s�u��cgo refleksji nad prac� socjaln� i analizie jej praktyki. Adresowana jest przede wszystkim do pracownik�w socjalnych, kt�rzy poszukuj� sposob�w konceptualizacji swoich do�wiadcze�, a tak�e do tych, kt�rzy dopiero przygotowuj� si� do zawodu.Pracownicy socjalni na og� wnikliwie analizuj� konkretne sytuacje i sporz�dzaj� relacje ze swoich obserwacji i podj�tych dzia�a�. Proponowane przez nas uj�cie zmierza do ukazania tego, co wsp�lne wszystkim sytuacjom, jakie napotykamy w codziennym dzia�aniu. Rozpoczniemy od pewnych og�lnych koncepcji, kt�re zilustrujemy konkretnymi przyk�adami. Przej�cie od og�u do szczeg�u nie prowadzi, jak nam si� wydaje, do sp�ycenia problem�w, wr�cz przeciwnie, daje mo�liwo�� wzbogacenia praktyki o sta�e punkty odniesienia oraz ukierunkowania refleksji.W tak specyficznym zawodzie jak nasz uj�cie teoretyczne jest przydatne i mo�liwe do spo�ytkowania w praktyce, je�li s�u�y jej obja�nieniu; praktyka zarazem mo�e si� przyczyni� do uzupe�nienia, modyfikacji oraz sprawdzenia takiego uj�cia og�lnego.10Cristina de RobertisNaszym zamierzeniem jest wi�c poszukiwanie metodyki pracy, kt�ra mia�aby zastosowanie w pracy socjalnej. Ujednolicenie znanych i stosowanych w niej metod sta�o si� aktualn� tendencj�. D��enie do opracowania �uj�cia ca�o�ciowego" czy te� wypracowanie jednej wsp�lnej metody zrodzi�o si� w latach siedemdziesi�tych w wyniku kszta�cenia pracownik�w socjalnych do niesienia zindywidualizowanej pomocy psychospo�ecznej, pracy z grup� oraz ze spo�eczno�ci� lokaln�.W tej ksi��ce przedstawimy dzia�ania kierowane do r�nych kategorii podopiecznych: jednostki, rodziny czy ma�ej grupy. Je�li dzia�ania pracownik�w socjalnych adresowane s� do tych kategorii podopiecznych, m�wimy w�wczas o dzia�aniu w skali mikrospo�ecznej, w odr�nieniu od dzia�a� kierowanych do wi�kszych grup. Te dwa rodzaje dzia�ania r�ni� si� zakresem odniesie� oraz stosowanymi technikami. Inaczej b�dzie wygl�da�a praca socjalna ze spo�eczno�ci�, a inaczej praca socjalna zmierzaj�ca do przekszta�ce� w funkcjonowaniu organizm�w spo�ecznych. Nie b�dziemy porusza� zagadnie� zwi�zanych z prac� socjaln� ze spo�eczno�ci� ani z dzia�aniami prowadzonymi w instytucjach. Skupimy si� natomiast na uj�ciu metodycznym oraz formach aktywno�ci, kt�re mog� znale�� zastosowanie w pracy z trzema kategoriami podopiecznych i jednostk�, rodzin� i ma�� grup�.Interesuje nas g��wnie proces zdobywania technicznych i zawodowych umiej�tno�ci praktyk�w, mimo i� jest to stanowisko odmienne od przyjmowanego po 1968 roku. Jeste�my ca�kowicie pewni, �e w odniesieniu do roli i funkcji pracy socjalnej w spo�ecze�stwie postawy polityczne i ideologiczne nie mog� zast�pi� umiej�tno�ci technicznych pracownika socjalnego. Opanowanie tych umiej�tno�ci pozwala na wi�ksz� swobod� dzia�ania i usprawnienie codziennej praktyki oraz zapewnia wi�kszy margines wolno�ci i niezale�no�ci od r�nych instytucji spo�ecznych. Umiej�tno�ci te stanowi� o jako�ci dzia�ania prowadzonego z podopiecznymi, s�u�� stosowaniu nowych, tw�rczych do�wiadcze� w pracy.Ze wzgl�du na cel, jaki obrali�my, skoncentrujemy si� na jednym z uczestnik�w pracy spo�ecznej � pracowniku socjalnym. O innych jej uczestnikach, takich jak podopieczni i instytucja zatrudniaj�ca pracownika, b�dziemy m�wi� przy okazji.Cele i warto�ci w pracy socjal... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl