Metodyka nauczania jezykow obcych, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hanna KomorowskaMetodyka Nauczania j�zyk�w obcychFraszka EdukacyjnaWARSZAWA 2002Projekt ok�adki i strony tytu�owej Janusz Obtucki Redakcja Zesp�Redakcja techniczna El�bieta Szyszka� by FRASZKA EDUKACYJNA Sp. z o.o.ISBN 83-88839-45-4�adna cz�� niniejszej publikacji nie mo�e by� reprodukowana, przechowywana jako �r�d�o danych i przekazywana w jakiejkolwiek formie zapisu bez pisemnej zgody posiadacza praw.FRASZKA EDUKACYJNA Sp. z o.o.03-982 Warszawaul. Awionetki RWD 1 m. 43tel. (0 22) 810 80 12e-mail: fraszkaedu@post.plWarszawa 2002Wydanie ISk�ad i �amanie: ILLUSTRIS-FOTOSERWIS Druk i oprawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna SASpis tre�ciPrzedmowa.... 8CZʌ� I. PLANOWANIE KURSU J�ZYKOWEGORozdzia� 1. KONCEPCJA KURSU J�ZYKOWEGO .... 9Co to znaczy zna� j�zyk obcy?.... 9Profil kursu....11Rozdzia� 2. OPRACOWYWANIE PROGRAMU NAUCZANIA ....13Program i jego rodzaje....13Cele nauczania....15Cele nauki szkolnej czyli kwalifikacje kluczowe ....15Cele og�lnowychowawcze w nauce j�zyka obcego ....15Cele j�zykowe....16Hierarchizacja cel�w j�zykowych ....16Selekcja materia�u j�zykowego ....:... 17Gradacja materia�u j�zykowego ....17Zalecenia w�adz o�wiatowych a decyzje nauczyciela - wyb�r programu ....18Program autorski ....18Rozdzia� 3. WYB�R METODY NAUCZANIA ....20Metody konwencjonalne....21Metoda bezpo�rednia ....21Metoda gramatyczno-t�umaczeniowa ....21Metoda audiolingwalna....22Metoda kognitywna....22Metody niekonwencjonalne ....23Metoda reagowania ca�ym cia�em (TPR) ....23Metoda The Sileni Way....24Metoda Counselling Language Learning (CLL)....25Metoda naturalna....25Sugestopedia....26Podej�cie komunikacyjne ....27Jak wybra� najlepsz� metod�? ....27Rozdzia� 4. NAUCZANIE W RӯNYCH GRUPACH WIEKU....29Koncepcja kursu j�zykowego a wiek uczni�w....29Planowanie kursu j�zykowego dla dzieci....29Planowanie kursu j�zykowego dla m�odzie�y ....30Planowanie kursu j�zykowego dla doros�ych....31Metody nauczania j�zyka w r�nych grupach wieku ....31Okre�lanie przedzia��w wiekowych....31Nauczanie dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych ....32Nauczanie starszych dzieci i m�odzie�y ....34Nauczanie doros�ych ....35Rozdzia� 5. WYB�R MATERIA��W NAUCZANIA I POMOCY NAUKOWYCH ....37Rola nauczyciela a funkcja materia��w nauczania ....37Ocena materia��w nauczania ....38157Podr�czniki kursowe....38Materia�y uzupe�niaj�ce ....43Ksi��ki pomocnicze....44Ocena �wicze� podr�cznikowych....45Wyb�r pomocy naukowych....46Kryteria doboru pomocy ....46Wyposa�enie pracowni j�zykowej....47CZʌ� II. LEKCJA J�ZYKA OBCEGORozdzia� 6. PLANOWANIE LEKCJI ....49Cele kursu j�zykowego a cele poszczeg�lnych lekcji ....49Przygotowanie konspektu....49Plan lekcji a jego realizacja. Plan alternatywny....51Atrakcyjno�� lekcji....55Rozdzia� 7. LEKCJA JAKO NAUKA KOMUNIKACJI ....57Jak zbli�y� komunikacj� w klasie do naturalnej sytuacji komunikacyjnej?....57Autonomiczne formy pracy sprzyjaj�ce naturalnej komunikacji....60Praca w parach....61Praca w grupach j�zykowych.... 62P�ynno�� a poprawno�� - stosunek do b��du j�zykowego....64J�zyk ojczysty a j�zyk obcy na lekcji ....66Rozdzia� 8. UTRZYMANIE DYSCYPLINY NA LEKCJI ....69Strategie zachowa� uczniowskich na lekcji ....69Sposoby podtrzymania uwagi uczni�w....71Tzw. �regu�y gry" jako sposoby zapobiegania konfliktom....72Techniki utrzymania dyscypliny w klasie ....73Techniki niewerbalne ....74Techniki werbalne zwi�zane z tematem lekcji....75Techniki werbalne zwi�zane z zachowaniem uczni�w ....75Trudno�ci dyscyplinarne w pracy z uczniami w r�nych grupach wieku ....76Trudno�ci w pracy z dzie�mi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi....76Trudno�ci w pracy z dzie�mi starszymi ....77Trudno�ci w pracy z m�odzie�� ....78Podsumowanie. Zasady post�powania ....79Rozdzia� 9. ZACHOWANIA LEKCYJNE NAUCZYCIELI A SUKCES W PRACY PEDAGOGICZNEJ .. 80Role pe�nione przez nauczyciela ....80Style kierowania....81Strategie nauczycielskie ....83Oczekiwania wobec nauczycieli ....86Cechy i zachowania dobrego nauczyciela....86Umiej�tno�ci interakcyjne....87Umiej�tno�ci pedagogiczne....87Umiej�tno�ci j�zykowe ....88Umiej�tno�ci dydaktyczne ....88Zachowania nieobserwowane u dobrych nauczycieli ....89Rozdzia� 10. INDYWIDUALNE CECHY UCZNI�W A SUKCES W NAUCE J�ZYKA....90R�nice �rodowiskowe....90R�nice indywidualne ....90Wiek....91Ple�....92Inteligencja.... 93Lateralizacja.... 93Modalno�� .... 94Pami�� .... 95Osobowo�� .... 96Ekstrawersja/Introwersja.... 96Samoocena.... 96Podejmowanie/Niepodejmowanie ryzyka.... 97Poziom l�ku .... 97Motywacja i postawy.... 97Style poznawcze i strategie uczenia si�.... 98Komu si� udaje czyli co wiemy o dobrych uczniach?.... 99Co wiemy o zasadach pracy z uczniem trudnym? .... 101CZʌ� III. TECHNIKI NAUCZANIAA. NAUCZANIE ELEMENT�W J�ZYKARozdzia� 11. NAUCZANIE WYMOWY, RYTMU I INTONACJI ....104Rola wymowy, rytmu i intonacji....104Nauczanie wymowy ....105Rozr�nianie d�wi�k�w....105Produkowanie d�wi�k�w....107Nauczanie akcentu wyrazowego i zdaniowego ....109Nauczanie intonacji ....110Zasady nauczania wymowy, rytmu i intonacji....110Rozdzia� 12. NAUCZANIE PISOWNI....111Rola pisowni....111Techniki nauczania pisowni ....112Gry i zabawy w nauczaniu pisowni....113Zasady nauczania pisowni ....114Rozdzia� 13. NAUCZANIE S�OWNICTWA....115Rola s�ownictwa ....115Wprowadzanie nowego s�ownictwa....116Techniki nauczania s�ownictwa....118Utrwalanie nowego s�ownictwa....119Powtarzanie s�ownictwa....120�wiczenia leksykalne zwi�zane z tekstem....123Zasady nauczania s�ownictwa....124Rozdzia� 14. NAUCZANIE GRAMATYKI....125Rola gramatyki....125Prezentacja nowego materia�u gramatycznego....125Utrwalanie nowego materia�u gramatycznego....127Stosowanie nowego materia�u gramatycznego w autentycznej komunikacji ....130Zasady nauczania gramatyki....131B. NAUCZANIE SPRAWNO�CI RECEPTYWNYCHRozdzia� 15. NAUCZANIE ROZUMIENIA ZE S�UCHU....132Sprawno�� rozumienia ze s�uchu ....132Techniki poprzedzaj�ce s�uchanie....134Techniki towarzysz�ce s�uchaniu ....136Techniki nast�puj�ce po wys�uchaniu tekstu....138��czenie sprawno�ci rozumienia ze s�uchu z innymi sprawno�ciami....139Zasady rozwijania sprawno�ci rozumienia ze s�uchu ....140Rozdzia� 16. NAUCZANIE CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM....142Sprawno�� czytania ze zrozumieniem ....142Techniki poprzedzaj�ce czytanie ....143Techniki towarzysz�ce czytaniu i nast�puj�ce po nim ....144��czenie czytania z innymi sprawno�ciami j�zykowymi....145Zasady rozwijania sprawno�ci czytania ze zrozumieniem....146C. NAUCZANIE SPRAWNO�CI PRODUKTYWNYCHRozdzia� 17. NAUCZANIE M�WIENIA ....148Sprawno�� m�wienia ....148Elicytacja czyli prowokowanie wypowiedzi....149Obraz jako bodziec....149S�owo jako bodziec....150D�wi�k jako bodziec....152��czenie sprawno�ci m�wienia z innymi sprawno�ciami ....153Zasady rozwijania sprawno�ci m�wienia ....153Rozdzia� 18. NAUCZANIE PISANIA....154Sprawno�� pisania ....154Pisanie jako sprawno�� wspieraj�ca ....155Pisanie jako sprawno�� samodzielna ....155��czenie sprawno�ci pisania z innymi sprawno�ciami ....157Zasady rozwijania sprawno�ci pisania....157Rozdzia� 19. TECHNIKI ZAPEWNIANIA NATURALNO�CI KOMUNIKACYJNEJ W NAUCZANIU .. 158Techniki integrowania sprawno�ci ....158Nauka interakcji i mediacji....160Techniki �wiczeniowe oparte na zasadach rz�dz�cych autentyczn� komunikacj�....161Techniki wykorzystuj�ce zasad� luki informacyjnej....161Techniki wykorzystuj�ce zasad� niepe�nej przewidywalno�ci wypowiedzi....163Techniki wykorzystuj�ce zasad� ��czenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej....164Techniki wykorzystuj�ce zasad� zr�nicowania wypowiedzi w zale�no�ci od sytuacji ....165Techniki wykorzystuj�ce zasad� redundancji....166Rozdzia� 20. WPROWADZENIE DO AUTONOMII UCZNIA W PROCESIE UCZENIA SI�....167Poj�cie autonomii....167Zalety autonomii....168Trudno�ci zwi�zane z wprowadzeniem autonomii ....169Autonomia w r�nych grupach wieku ....169Techniki przygotowania do autonomii i trening strategii uczenia si� ....171Wdra�anie do samooceny i oceny wzajemnej....173CZʌ� IV. OCENA JAKO�CI PRACY NAD J�ZYKIEM I JEJ EFEKT�WRozdzia� 21. REAGOWANIE NA WYPOWIED� UCZNIA. POPRAWA B��D�W J�ZYKOWYCH ... 175Sposoby reagowania na wypowied� ucznia....175Reagowanie na b��dy uczniowskie ....176Rodzaje b��d�w j�zykowych ....176Kto powinien poprawia� b��dy? ....177Kiedy poprawia� b��dy? ....178Jak zasygnalizowa� pojawienie si� b��du?....178Jak poprawia� b��d? ....180Rozdzia� 22. TESTY J�ZYKOWE....181Testy j�zykowe i ich rodzaje ....181Planowanie testu. Kryteria poprawno�ci testu j�zykowego....182Trafno�� testu....183Rzetelno�� testu ....183Praktyczno�� testu ....184Sprawdzanie i ocena wynik�w testu ....185Pu�apki testowania ....186B��dy planowania testu....186B��dy budowy zada� testowych....187B��dy w punktowaniu i ocenianiu zada� tekstowych....187Rozdzia� 23. KONTROLA WYNIK�W NAUCZANIA. WYSTAWIANIE OCEN....188Funkcje kontroli....188Typy kontroli ....188Kontrola bie��ca....189Kontrola okresowa ....189Wystawianie ocen....190Wystawianie ocen w toku kontroli bie��cej....190Przeliczanie punkt�w uzyskanych w te�cie j�zykowym na oceny....191Ocenianie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Waga b��du j�zykowego ....192Zachowania uczni�w i ich pozaszkolna nauka a wystawianie ocen....193Wystawianie ocen semestralnych ....193Ocena opisowa....195Demonstrowanie umiej�tno�ci ucznia. Portfolio j�zykowe....196Rozdzia� 24. OCENA I SAMOOCENA NAUCZYCIELA ....196Do czego d��ymy? ....196Jak dba� o w�asny rozw�j zawodowy? ....198Autoobserwacja i refleksja ....199Bibliografia....202(numery stron an gorze)-8-PrzedmowaNiniejsza ksi��ka... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl