Metody badan pedagogicznych w zarysie, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]METODYBADA�PEDAGOGICZNYCHw zarysiepod redakcj� Andrzeja G�ralskiegoWy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnejim. Marii GrzegorzewskiejWarszawa 1994Tematy: Wiedza i sposoby jej osi�gania - rozdzia� I; Okre�lenie, rodzaje i zasada opisu, Badanie introspekcyjne. Metoda przypadk�w kluczowych - w rozdziale II napisa� Andrzej G�ralskLTematy: Wywiad, Ankieta, Socjometria - w rozdziale II napisa�a El�bieta Grabowska.Temat Sprawdziany osi�gni�� szkolnych - w rozdziale II napisali Grzegorz Brenda i Barbara Pilipczuk.Tematy: Metoda obserwacji bezpo�redniej. Metoda analizy wytwor�w - w rozdziale II napisa� Jan �aszczyk.Temat Metoda badania eksperymentalnego w pedagogice - rozdzia� III napisa� Piotr Sobczak.Temat Metody i �rodki opracowywania wynik�w bada� - rozdzia� IV napisa� Andrzej Milusz.Temat Procedura badawcza pedagogiki specjalnej - rozdzia� V napisa�a Janina Jeziorska.KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPSPrzewodnicz�cy - Jan Pa�czykCz�onkowie - Janusz Kostrzewski- Maria Nowicka-Kozio�- Andrzej Potocki- Stefan Przybylski� Jerzy Stochmia�ek� Gra�yna WalczakSekretarz - Halina Zawistowska-ZacharewiczV I,IIOpiniowaliProf. dr hab. Alfred Andrzej Janowski Prof. dr hab. Mieczys�aw �obockiWydanie drugie zmienioneOpracowanie redakcyjne Barbara Udzielowa, Julita KobosISBN 83-901860-6-3(c) Copyright byWydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnejim. Marii GrzegorzewskiejWarszawa 1994Nak�. 1000 + 30.Oddano do sk�adu w lipcu 1994 r.Ark. druk. 8,5. Papier offsetowy kl. III 71 gDruk uko�czono w marcu 1995 r. Zam�wienie nr 1004/94Zak�ad Graficzny Oficyny Wydawniczej PW, ul. Kopi�ska 12/16, 02-321 WarszawaSPIS TRE�CIWST�P 7I. WIEDZA I SPOSOBY JEJ OSI�GANIA 9II. METODY OBSERWACYJNE 13Okre�lenie, rodzaje i zasada opisu 13Metoda obserwacji bezpo�redniej 15Po�ytki z obserwowania bezpo�redniego 15Definicja obserwacji bezpo�redniej 16O dobrym stosowaniu obserwacji bezpo�redniej 17Rodzaje obserwacji bezpo�redniej 20Formy obserwacji 21Planowanie obserwacji 24Czynno�ci przygotowawcze 25Spos�b przeprowadzenia bada� 26Opracowywanie wynik�w 27Mo�liwe trudno�ci 28Zadania 28Badanie introspekcyjne 29Po�ytki introspekcji 29Definicja introspekcji 30Rodzaje introspekcji 30Procedura i wyniki introspekcji 31Kilka uwag o realizacji introspekcji 33Przyk�ad introspekcji 34G��wne trudno�ci 34Zadania 35Wywiad 36Mo�liwe po�ytki wywiadu 36Opis metody 37Definicja wywiadu 38Sposoby realizacji wywiadu 38Sytuacje optymalne dla stosowania wywiadu 39Ograniczenia mo�liwo�ci stosowania wywiadu 39Planowanie wywiadu 40Czynno�ci przygotowawcze do prowadzenia wywiadu 41Spos�b prowadzenia wywiadu i zadawania pyta� 42Uzupe�nienie wywiadu przez obserwacj� 45Weryfikacja odpowiedzi 45L�k w trakcie wywiadu 46Rejestracja wynik�w wywiadu 46Opracowanie wynik�w wywiadu 47Mo�liwe problemy i ograniczenia w stosowaniu wywiadu 47Zadania 48Ankieta 48Mo�liwe po�ytki ankiety 48Opis ankiety 49Definicja ankiety 49Sposoby realizacji bada� ankietowych 49Sytuacja, w kt�rej korzystne jest stosowanie ankiety 49Cechy sytuacji ograniczaj�cej mo�liwo�� stosowania ankiety 50Planowanie ankiety 50Czynno�ci przygotowawcze 50Przeprowadzenie bada� ankietowych 51Opracowanie wynik�w ankiety 51Mo�liwe ograniczenia w stosowaniu ankiety 52Zadania 53Socjometria 53Mo�liwe po�ytki 53Kr�tki opis metody 53Warunki efektywno�ci zastosowa� 55Planowanie bada� socjometrycznych 56Spos�b przeprowadzenia bada� 58Opracowanie wynik�w badania 59Mo�liwe ograniczenia w interpretacji wynik�w bada� socjometrycznych 67Uwaga ko�cowa 68Zadania 68Sprawdziany osi�gni�� szkolnych 68Jakie po�ytki p�yn� z obiektywnego poznania tre�ci opanowanej przez uczni�w? 68Jaka droga prowadzi do obiektywnej (tzn. zgodnej z wymaganiami programowymi) ocenyszkolnej? 69Jak konstruowa� sprawdzian osi�gni�� szkolnych? 70Jak przeprowadza� sprawdzian osi�gni�� szkolnych? 71Jakie rodzaje zada� testowych mo�na wykorzysta� w sprawdzianie? 72Jak ��czy� wyniki sprawdzania osi�gni�� szkolnych z ocen�? 76Jakie trudno�ci mo�na dostrzec w stosowaniu sprawdzian�w osi�gni�� szkolnych uczni�w? 77Zadania 77Metoda analizy wytwor�w 77Po�ytki z analizy wytwor�w 78Definicja i typy analizy wytwor�w 79Planowanie badania 80Realizacja badania 82Przyk�ad 83Zadania 84Metoda przypadk�w kluczowych 84Sytuacje, w kt�rych warto si�ga� do metody przypadk�w kluczowych 84Okre�lenie metody 85Zarys procedury 85Przyk�ad zastosowania 86Uwagi ko�cowe 87Zadania 87III. METODA BADANIA EKSPERYMENTALNEGO W PEDAGOGICE 88Okre�lenie eksperymentu pedagogicznego 88Zmienne 90Hipoteza robocza 91Okre�lenie procedury eksperymentalnej 91Plan eksperymentu 92Niebezpiecze�stwa b��d�w w eksperymencie 96Przyk�ad eksperymentu pedagogicznego 97Zadania 98IV. METODY I �RODKI OPRACOWYWANIA WYNIK�W BADA� 100Metody statystyczne 100Cechy i skale pomiarowe 100Wska�niki opisu statystycznego 102Wnioskowanie statystyczne 107Schemat dzia�ania test�w statystycznych 109Przyk�ady test�w statystycznych 110Zadania 115V. PROCEDURA BADAWCZA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ 124Podj�cie problematyki 124Sformu�owanie problemu 125Uzasadnienie problemu 126Analiza problemu 126Planowanie bada� 127Opracowanie metod bada� i narz�dzi badawczych 128Badania wst�pne 129Przeprowadzenie bada� w�a�ciwych 129Opracowanie wynik�w badania 130Krytyczna analiza wynik�w 131Synteza wynik�w 132Pisemne opracowanie ca�o�ci 132Postawa badacza 133PI�MIENNICTWO 134WST�PJak sta� si� dobrym pedagogiem? - to pytanie donios�e. Zagadnienie to jest nie tylko interesuj�ce, ale i trudne, st�d r�norodno�� odpowiedzi. W naszej pr�bie - poprzez t� ksi��k� - przyjmujemy za punkt wyj�cia to, �e pytanie sugeruje zasadnicz� osi�galno�� rzeczy po��danej - dobrym wychowawc� mo�e sta� si� ka�dy. Pod jakimi warunkami? Odpowied� jest prosta: trzeba tego chcie� i trzeba m�c tego dokona�.Pragnienie doskona�o�ci pedagogicznej ma r�ne �r�d�a, jednym z nich jest postanowienie s�u�by. Moc niezb�dn� dla realizacji postanowienia mo�na i trzeba od kogo� zaczerpn��. Mo�e nim by� mistrz, czyli ten, kto przygotowuje do trudnego rzemios�a wychowywania ludzi.O mistrz�w jednak trudno. Nie dlatego, �e ich brak. Z natury rzeczy jest ich jednak niewielu: mistrzostwo jest przecie� czym� wyj�tkowym. A chcia�oby si�, by by�o powszechne - kt� bowiem zaprzeczy, �e nie spos�b by� pedagogiem specjalnym, nie b�d�c mistrzem w swej profesji.Zauwa�my, i� niegdy� wychowuj�cych mistrz�w by�o jakby wi�cej: "magister" znaczy�o m.in. "prze�o�ony", ale tak�e "mistrz", "nauczyciel", "przewodnik".O�wiat� uczyniono powszechn�. Ten wspania�y czyn by� pocz�tkiem wielu trudno�ci. Przezwyci�aj�c je dokonano u�ytecznych innowacji. Jedna z nich to kreacja pedagogiki jako nauki, jako szczeg�lnego zbiorowego mistrza przysz�ych nauczycieli.W naszym opracowaniu chcemy opowiedzie� kszta�c�cemu si� pedagogowi0 zadziwiaj�cym zjawisku, jakim jest nauka. Oczywi�cie, ograniczeni postawionymzadaniem zajmiemy si� tylko niekt�rymi jej aspektami. Najwa�niejszy z nich wi��esi� z pytaniem: jak zapewni� sobie uczestnictwo w uprawianiu i, by� mo�e, w rozwoju owej pedagogiki-nauki, zbiorowego mistrza przysz�ych wychowawc�w?Nasza odpowied� brzmi tak: dla wykonania ka�dej pracy potrzeba rzeczywisto�ci, do kt�rej si� odnosi, sprawcy, kt�ry j� przedsi�we�mie, i narz�dzia, kt�re j� umo�liwi. To narz�dzie, wsp�tworz�ce pedagogik� jako nauk�, zwie si� metod�.Nasza ksi��ka ma za przedmiot metody poznawcze szczeg�lnie u�yteczne w dziedzinie praktyki wychowania. St�d nazwa ca�o�ci - "Metody bada� pedagogicznych (w zarysie)", a tak�e dob�r tre�ci poszczeg�lnych cz�ci.Ksi��ka jest skryptem akademickim. Jak ka�dy podr�cznik przynosi tre�ci znane1 uznane. Nie znaczy to, i� jest powt�rzeniem. Przeciwnie, wolno przypu�ci�, �e maoryginalny uk�ad, a tak�e odwag� podejmowania problematyki zarazem trudnej,wa�nej i pomijanej w innych dzie�ach, jak np. zagadnienia introspekcji, badaniaprzypadk�w kluczowych, wzorca procedury badawczej itp. S�dzimy, �e znale�li�my w�asny, konsekwentnie stosowany spos�b wyk�adu. Wierzymy, i� pisali�my zarazem dok�adnie i dost�pnie.Nasz skrypt dedykujemy studentom WSPS. Niechaj pomo�e Im w poszukiwaniu w�asnej odpowiedzi na pytanie, od kt�rego zacz�li�my:Jak sta� si� dobrym pedagogiem?Warszawa, maj 1986Andrzej G�ralskiI. WIEDZA I SPOSOBY JEJ OSI�GANIACz�owiek jest istot� �wiadomie i celowo przekszta�caj�c� rzeczywisto��. Przekszta�cenie to przybiera formy r�norodnych dzia�a�, takich jak wytwarzanie d�br materialnych, tworzenie warto�ci kulturowych, przekaz umiej�tno�ci.Cz�� swych dzia�a� cz�owiek opiera na wiedzy o �rodowisku. Wiedz� t� gromadzi� od zarania dziej�w, ucz�c si� rozpoznawa�, czym mo�e si� od�ywia�, w jaki spos�b, si�gaj�c do narz�dzi, mo�e zwi�ksza� skuteczno�� czyn�w, a tak�e wypracowuj�c sposoby porozumiewania si� i spo�ecznego wsp�dzia�ania. Nie ma w�tpliwo�ci, �e wiedza o �rodowisku, o "najbli�szych" i najbardziej podstawowych aspektach rzeczywisto�ci, zosta�a ugruntowana na d�ugo przed pojawieniem si� nowoczesnej nauki i �wiadomym stosowaniem jej metod. Jest ugruntowana i przekazywana - nie tak ma�a jest przecie� liczba tych, kt�rzy nie maj�c wykszta�cenia naukowego, zdobywaj� umiej�tno�ci i informacje zezwalaj�ce na bezpieczne trwanie.Nazwijmy ow� wiedz� o �rodowisku wiedz� potoczn�, a metody dzia�ania oparte na wiedzy potocznej - metodami zdrowego rozs�dku i zastan�wmy si�, co odr�nia nauk�, wiedz� naukow� od wiedzy potocznej ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
- Strona poczÄ…tkowa
- McDermott Andy Tajemnica Eskalibura, eboki programy jezyki obce, ebooks, McDermott Andy
- Michael Erlewine-The Astrology of Space, Astrologia po Angielsku 1.1 GB ksiazek, Astrology Ebooks
- Minimalist Lighting - Professional Techniques for Location Photography, FOTOGRAFIA (KSIAZKI), The Ultimate Photography Ebooks Collection (Total 358 Books)
- Meyer Stephenie - 1 - Zmierzch, eBooks, Stephanie Meyer
- Mehrotra & altri - Elements of Artificial Neural Networks, stooges (hasło - stooges), ebooks, Consciousness Books Collection
- Mediação e Conflitos Coletivos de Trablaho - Ines S. Molina Jazzar(1), - Biblioteca - Biblioteka - Library, - EBOOKs PORTUGUÊS
- Mediação em Relações Individuais de Trabalho - Cleber Alves Bastazine, - Biblioteca - Biblioteka - Library, - EBOOKs PORTUGUÊS
- Melanie Mitchell - An Introduction to Genetic Algorithms, stooges (hasło - stooges), ebooks, Consciousness Books Collection
- Miguel Cervantes - Don Kichot, Ksiazki. ktore warto przeczytac
- Miami- Wstęp, Książki, artykuły, RPG, Neuroshima
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- blacksoulman.xlx.pl