Mettner Matthias - Katolicka Mafia, 37 ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Matthias MettnerKATOLICKA MAFIAPrzedmowa��Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko by� reakcyjny; Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko sta� po stronie rz�dz�cych; (...) Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko popiera� spo�ecze�stwa hierarchiczne, w kt�rych porz�dku pilnuje klasa rz�dz�ca; Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko �ywi� odraz� do cho�by najbardziej nie�mia�ych przejaw�w niezale�nego my�lenia; (...) Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko dzia�a� w ca�kowitym oderwaniu od nauki ewangelii; Ko�ci� po prostu nie mo�e inaczej, jak tylko czysto formalnie powo�ywa� si� na Boga we wszystkich swoich decyzjach praktycznych, cz�sto zapominaj�c nawet i o tym" � powiedzia� Pier Paolo Pasolini po przeczytaniu dwudziestu kilku �typowych" orzecze� Roty Rzymskiej, jednego z trzech trybuna��w watyka�skich.Myli si� jednak Pasolini, autor przejmuj�cej ekranizacji �Ewangelii wg �w. Mateusza": ot� Ko�ci� mo�e zupe�nie inaczej! Ko�ci� mo�e odnosi� si� do w�adzy krytycznie, mo�e dzia�a� w duchu ewangelii sprawiedliwo�ci, zbawienia i wyzwolenia, mo�e si� nawr�ci� na my�lenie kategoriami praw cz�owieka. Wystarczy przypomnie� cho�by o profetycznej krytyce, jakiej kobiety i m�czy�ni Ko�cio�a pierwotnego poddawali despotyczne rz�dy cesarstwa rzymskiego, o �ruchach ubogich" w �redniowieczu, o reformacyjnych ruchach odnowy, o religijno-spo�ecznym ruchu robotniczym, o si�ach antyfaszystowskich i o pacyfistach chrze�cija�skich, o sprzeciwie Ko�cio�a wobec rasistowskiego re�imu Afryki Po�udniowej, o solidarno�ci Ko�cio��w wyzwolenia z ubogimi w krajach Ameryki �aci�skiej, Afryki i Azji, o Ko�ciele kobiet itd.Pami�� tych dobrych tradycji nie uchroni jednak Czytelnika niniejszej ksi��ki przed pokus� podzielenia opinii Pasoliniego. Uwa�am t� ksi��k� za przykr�, lecz konieczn�. Jest to jakby szkic do ko�cielnego koszmaru. Dla mnie jednak decyduj�ce znaczenie ma ujawnienie mechanizm�w i powi�za�, kt�re w sensie dos�ownym s� �zagro�eniem dla �ycia". Aby m�c domaga� si� tego, co sprzyja �yciu i w�a�nie to rozwija�, trzeba przede wszystkim wiedzie�, przeciwko czemu si� jest czy te� by� powinno. Skromne wskaz�wki w tym kierunku staram si� zamie�ci� nie tylko w �Epilogu".S� takie artyku�y i ksi��ki, kt�re si� pisze ch�tnie. T� ksi��k� pisa�em niech�tnie, niekiedy ze wstr�tem. Raz po raz przypomina�em sobie dewiz� mojej rodziny: �Robimy to, co porz�dni ludzie robi� powinni". Skoro mam co� do powiedzenia, to musz� to powiedzie�; w ko�cu chodzi te� o elementarn� przyzwoito��. Nikt nie pisze ksi��ki sam. Ka�da ksi��ka czerpie z poszukiwa�, analiz i tez innych autor�w. Chcia�bym im w tym miejscu serdecznie podzi�kowa�.Nie mog� si� oprze� wra�eniu, �e mojej �onie by�oby przyjemniej, gdybym napisa� ksi��k� o Pie�ni nad Pie�niami czy te� o �wi�tach i uroczysto�ciach �ydowskich i chrze�cija�skich. Ale jak wiadomo, na wszystko przychodzi czas. �Piek�o i niebo" to zabawa, do kt�rej nieraz wci�ga�y mnie dzieci � nie b�d� ukrywa�, �e pisz�c o �katolickiej mafii" zacz��em patrze� na t� gr� inaczej.�Matthias MettnerWczesnym latem 1993 rokuKATOLICKA MAFIA�Wprowadzenie, czyli �Cosa Nostra"�Pod sztandarami ��wi�tego bezwstydu"�S� pot�ne. Totalitarne ugrupowania i tajne stowarzyszenia w Ko�ciele rzymskokatolickim, pchane do dzia�ania elitarnym ob��dem pos�annictwa bo�ego i obsesyjn� ��dz� panowania, rozporz�dzaj�ce ogromnymi zasobami finansowymi, z wielk� sympati� aprobowane i wspierane przez najwy�szych reprezentant�w m�skiej hierarchii klerykalnej, si�gaj� po w�adz�. Ju� dawno zdoby�y i obsadzi�y wa�ne o�rodki tej w�adzy i kluczowe stanowiska ko�cielne zar�wno w Watykanie, jak i w diecezjach. W cieplarnianym klimacie klerykalnej mentalno�ci i l�kliwego samoutwierdzania si�, w sprzyjaj�cych warunkach centralistyczno-hierarchicznej struktury Ko�cio�a, ruszy�y do ofensywy pod sztandarami ��wi�tego bezwstydu" i ��wi�tego przymusu"1, pe�ne impertynenckiej pogardy dla ludzi, nietolerancyjne i agresywne. Kieruj� si� tym, co otwarcie g�osi� za�o�yciel Opus Dei: �Kompromisowa ust�pliwo�� oznacza niew�tpliwie brak zasad".2Ju� dawno temu sta�y si� decyduj�cym czynnikiem w�adzy. Przoduje w�r�d nich Opus Dei3, kt�re dosz�o do finansowej pot�gi i rozros�o si� liczebnie za czas�w faszystowskich rz�d�w w Hiszpanii. Przez d�ugi czas traktowane lekcewa��co jako pozbawione wp�yw�w ugrupowanie sekciarskie, w spos�b niemal niepostrze�ony dla og�u zbli�a�o si� z roku na rok coraz bardziej do swego g��wnego celu: przej�cia kontroli nad Kuri� Rzymsk�, czyli aparatem w�adzy religijnej Ko�cio�a katolickiego. Cz�onkowie, zwolennicy i sympatycy Opus Dei stanowi� dzi� poka�ny potencja� us�u�nej inteligencji. Wewn�trzna struktura Dzie�a Bo�ego jest patriarchalna, autorytarna i quasi-militarna. Kierownictwo wymaga od cz�onk�w bezwzgl�dnego oddania, kt�re nie dopuszcza ani w�tpliwo�ci, ani nieufno�ci, nie toleruje najmniejszej krytyki, a wszystkich m�czyzn i wszystkie kobiety w tej organizacji � w Hiszpanii, gdzie powsta�a, okre�lanej jako Obra i ��wi�ta mafia" � ��czy w zdyscyplinowany �oddzia� operacyjny".Widomym punktem kulminacyjnym ofensywy wewn�trzko�cielnej Opus Dei sta�a si� beatyfikacja jego za�o�yciela, Josemarii Escrivy de Balaguera, dokonana 17 maja 1992 roku przez papie�a Jana Paw�a II. �Wyniesienie" Escrivy �na o�tarze", jak si� to okre�la w terminologii rzymskokatolickiej, stanowi arcydonios�� decyzj� w polityce Ko�cio�a. Dlaczego bezprecedensowo szybk� i tajemnicz� procedur� zastosowano do beatyfikacji w�a�nie Escrivy, a nie papie�a II Soboru Watyka�skiego, Jana XXIII? Papie�a, kt�remu wprawdzie nie starczy�o czasu, �eby zreformowa� autorytarno-hierarchiczne i antydemokratyczne struktury Ko�cio�a, ale kt�ry chcia� zaryzykowa� �skok naprz�d" i wyra�nie si� dystansowa� od dogmatu o nieomylno�ci urz�du papieskiego i od roszczenia do wy��czno�ci, wed�ug kt�rego poza Ko�cio�em katolickim nie ma zbawienia? M�a Ko�cio�a, kt�ry wobec rozmaito�ci ludzkich modeli �ycia, kultur i religii z respektem odnosi� si� do suwerenno�ci sumienia jednostki? Cz�owieka, kt�ry nie ceni� skuteczno�ci terroru psychicznego elitarnych grup nacisku ani brutalno�ci �pokuty milczenia", znamionuj�cej pogard� dla j�zyka i cz�owieka, lecz polega� na sile s�owa i zdolno�ci cz�owieka do poszanowania godno�ci, potrzeb �yciowych i praw innych ludzi? Ten papie� nie perorowa� abstrakcyjnie o �cywilizacji mi�o�ci", lecz chcia� ponownego zwr�cenia si� Ko�cio�a ku konkretnemu cz�owiekowi, ku jego l�kom, cierpieniom i pragnieniom �yciowym, jego t�sknocie do zbawienia, wyzwolenia i pocieszenia w trudnej sytuacji spo�ecznej i psychicznej, w przemocy i w ucisku. On powa�nie traktowa� t� star� ksi�g�, krytycznie odnosz�c� si� do w�adzy, ksi�g� opowiadaj�c� o Bogu, kt�ry w swoim synu Jezusie Chrystusie bezpo�rednio uto�samia si� z ubogimi, spragnionymi, g�odnymi, chorymi i przybyszami (Mt 25, 31-46). Jan XXIII rozumia�, �e ewangelia zamieni si� w ideologi� w�adzy, je�li pierwszym przykazaniem Ko�cio�a b�dzie ugruntowywanie swoich w�asnych przywilej�w, swoich stref wp�yw�w i swojego w�asnego systemu. Odrzuca� Ko�ci� jako spo�eczno�� zamkni�t� i odrzuca� konfesjonalistyczne zaw�anie katolicyzmu, tak jak odrzuca� dominacj� chrze�cija�stwa rzymskiego i eurocentrycznego.Wielkie znaczenie, jakie papie� Jan Pawe� II przyk�ada do kultu �wi�tych i � co si� z tym wi��e � do beatyfikowania i kanonizowania ludzi Ko�cio�a, nie pozostawia w�tpliwo�ci co do tego, �e zwierzchnik Ko�cio�a, �namiestnik Chrystusa", pochwala �ycie i dzie�o Josemarii Escrivy de Balaguera jako zach�t�, wskaz�wk� i miar�, kt�r� dzi� powinno si� mierzy� prawdziwe chrze�cija�stwo. Praktyka beatyfikacyjna i kanonizacyjna odzwierciedla na og� stosunki panuj�ce w Ko�ciele. Przede wszystkim jednak ujawnia samorozumienie oraz religijny i spo�eczno-polityczny kurs, jaki najwy�sze w�adze Ko�cio�a obra�y na przysz�o��. W oczach obserwator�w beatyfikacja Escrivy oznacza poparcie i usankcjonowanie religijne �podejrzanej i niejasnej w�adzy w Ko�ciele".�Fundamentalizm �ex cathedra"�Beatyfikacja Escrivy jeszcze raz potwierdza s�uszno�� trze�wej oceny, sformu�owanej przez rzymskokatolickiego znawc� prawa kanonicznego Knuta Walfa: �Istniej� zgodno�ci p�yn�ce z duszy i z serca mi�dzy obecnym zwierzchnictwem Ko�cio�a katolickiego a nurtami fundamentalistycznymi".4 Od czasu pontyfikatu Jana Paw�a II ugrupowania fundamentalistyczne najwyra�niej nie musz� same podejmowa� dzia�a� w wielu sprawach. Ich interesami zaj�o si� zwierzchnictwo Ko�cio�a.Racj� maj� obserwatorzy Ko�cio�a, kiedy m�wi� o nowej fazie �oficjalnego fundamentalizmu", fundamentalizmu ex cathedra � por�wnywalnego ze zwalczaniem tak zwanego �modernizmu" na prze�omie wiek�w, w kt�rym Kuria Rzymska upatrywa�a �siedliska wszelkich herezji". O rzeczywistym istnieniu fundamentalizmu ex cathedra w dzisiejszych czasach �wiadcz� najdobitniej takie przyk�ady, jak papieska polityka personalna w obsadzaniu urz�d�w biskupich (mianuje si� albo fundamentalist�w, albo sympatyk�w fundamentalizmu), dyscyplinowanie kleru, zwalczanie krytycznie nastawionych i �odst�pczych" teolog�w p�ci obojga, ci�g�e deprecjonowanie i dyskryminacja kobiet, pog��biony centralizm, powr�t do eurocentryzmu, zakaz tak zwanych �eksperyment�w liturgicznych", uniformizacja nauki ko�cielnej nie uwzgl�dniaj�ca jakichkolwiek odmienno�ci kulturowych (wystarczy wspomnie� cho�by o nowym �powszechnym" katechizmie) czy te� lekcewa�enie skromnych element�w kultury prawnej w razie konflikt�w wewn�trzko�cielnych. Ju� od dawna nie s� to tylko mgliste przypuszczenia i podejrzenia, lecz fakty z �ycia realnie istniej�cego, �empirycznego" Ko�cio�a, kt�re mo�na poprze� licznymi dowodami.Sprzeciw i op�r �ludu Ko�cio�a" najwyra�niej do niczego nie prowadzi, to znaczy � albo jest przez Kuri� Rzymsk� ignorowany, albo w wielu wypadkach ko�czy si� zastosowaniem sankcji dyscyplinarnych wobec pracownik�w Ko�cio�a. Osoby nastawione krytycznie, o otwartych umys�ach, pozbawia ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl