Miroslaw Filciak - Media wersja beta Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Medioznawstwo

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Recenzje: dr hab. Marek Krajewski, prof. UAM;dr hab. Tomasz Majewski, prof. UŁWydawnictwo Naukowe Katedra 2013Książka z wyłączeniem zdjęć i ilustracji dostępna na licencjiCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autora.Treść licencji jest dostępna na stroniePublikacja dofinansowanaprzez Szkołę Wyższą Psychologii SpołecznejWydanie pierwszeGdańsk 2013Projekt okładki: Anna M. DamasiewiczGrafika © Kentoh | Shutterstock.comIlustracje z archiwum autoraProjekt layoutu i skład:biuro@dialoog.pl; www.dialoog.plISBN 978-83-63434-91-5Wydawnictwo Naukowe Katedraemail: redakcja@wnkatedra.plSpis treściWstęp ............................................................................................................... 7Rozdział 1Problemy badań nad mediami, czyli założenia wstępne.......................... 23Problem pierwszy – o wyjściu zza biurka ..................................................... 43Problem drugi – społeczne czy techniczne? .................................................. 50Problem trzeci – pozycja badacza ................................................................. 57Raz, dwa, trzy… i co dalej? .......................................................................... 70Rozdział 2Gra w kino................................................................................................... 77Gry i kino jako wydarzenia wizualne ........................................................... 84Przyjemność (iluzji) kontroli ........................................................................ 87Filmo-gra – renesans obrazów-działań ......................................................... 92Immersja w kinie –movie ride...................................................................... 94Hybrydyzacja technologiczna – machinima i interaktywne filmy .............. 107Film o innych mediach – tematyzacja poprzez parateksty ......................... 115Kino i symulacja ......................................................................................... 117Rozdział 3W parku rozrywki: granice mediów....................................................... 121Pomiędzy mediami: Universal Studios ....................................................... 129Korekta perspektywy .................................................................................. 147Kino oswojonych atrakcji ........................................................................... 165Konwergencja 1.0, konwergencja 2.0 ......................................................... 173Rozdział 4Telewizja „po telewizji”............................................................................. 185Mniej popularne, bardziej demokratyczne .................................................. 191Inaczej niż telewizja? .................................................................................. 209Gra o prestiż ................................................................................................ 215Polak przed ekranem ................................................................................... 222Nowe pola ................................................................................................... 230Rozdział 5Nieautoryzowane, nieformalne… marginalne?...................................... 237Nieformalność i imperializm teorii ............................................................. 247W stronę konkluzji ...................................................................................... 256Podziękowania ............................................................................................ 273Bibliografia ................................................................................................. 277Indeks osób ................................................................................................. 295WstępJak wskazuje już tytuł, będzie to książka o mediach. Przedewszystkim o ich wzajemnych powiązaniach, choć takie podej-ście nakazuje również przyjrzeć się temu, w jakich relacjachz mediami pozostają ich użytkownicy. Zanim jednak wyjaśnię,co przez to rozumiem i zagłębię się w definicyjnych niuansach,muszę napisać kilka zdań o okolicznościach powstawania tegotekstu. Przede wszystkim o tym, dlaczego uznałem, że wartopisać o mediach, choć równocześnie uważam, że ich rolę w na-szym codziennym funkcjonowaniu często przeceniamy.Kiedy rozglądam się wokół biurka, przy którym siedzę,pisząc te słowa, widzę mnóstwo medialnych artefaktów. Po-układane na półkach i porozrzucane w ich okolicy książki. Sto-sy niedoczytanych czasopism, płyt z nagraną muzyką, filma-mi i danymi komputerowymi. Zewnętrzny dysk twardy, kilkapendrive’ów, karty pamięci powtykane w różne miejsca, któremają uchronić je przed zgubieniem. Regał, którego znacznączęść zajmują wypchane kartonowe pudła, skrywające me-dialny chaos różnych treści i formatów. Ten „medialny opad”dotyczy zresztą nie tylko nośników. Wokół mnie znajdują sięteż rozmaite urządzenia, w coraz większym stopniu dublują-ce swoje funkcje. Telefon, przenośna konsola do gier, czytnike-booków. Służące do ich łączenia zwoje poplątanych kabli.7 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl