Mini wyklady o maxi sprawach, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Leszek Ko�akowskiPRZEDMOWAPierwsze dziesi�� z pomieszczonych tu mini-wyk�ad�w wyg�asza�em na polskim ekranie telewizyjnym, gdzie ukazywa�em si� w towarzystwie Jerzego Markuszewskiego. Zaznaczy�em na pocz�tku przy tym, �e te wyk�adziki maj� dwie zalety: po pierwsze, s� kr�tkie, tak i� mo�e s�uchacze nie zd��� usn�� w czasie s�uchania; po wt�re, nie ma w nich w og�le mowy o polskiej polityce. Wyk�adziki by�y nast�pnie drukowane, raz na tydzie�, w �Gazecie Wyborczej". P�niej postanowi�em doda� jeszcze trzy tek�ciki, kt�rych ani w telewizji, ani w �Gazecie" nie by�o, a na koniec jeszcze dwa, kt�re, jak si� wydawa�o, pasuj� do ca�o�ci, a by�y ju� dawno og�oszone w dw�ch egzotycznych miejscach: wyk�adzik o nudzie zamieszczony by� w ksi�dze pami�tkowej ofiarowanej Stefanowi Morawskiemu (Primum Philosophari, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993). Wyk�adzik o matematyku i mistyku ukaza� si� z kolei w ksi�dze pami�tkowej ofiarowanej Jackowi Wo�niakowskiemu (Fermentum Massae Mundi, Agora, Warszawa 1990). Tyle wyja�nie�.O W�ADZYBy�y brytyjski kanclerz, gdy go w telewizji zapytano, czy chcia�by by� premierem, powiedzia� z niejakim zdziwieniem: �przecie� ka�dy chcia�by by� premierem". To mnie z kolei zdziwi�o, poniewa� wcale nie s�dz�, �e ka�dy chcia�by by� premierem; jest mn�stwo ludzi, kt�rzy bynajmniej o takiej posadzie nie marz� � nie dlatego, �e i tak nie maj� szans, �e to �kwa�ne winogrona�, ale dlatego, �e uwa�aliby t� robot� za okropn�: wielkie zawracanie g�owy, ci�ka odpowiedzialno��, z g�ry wiadomo, �e cz�owiek b�dzie bez przer-wy wystawiony na ataki, o�mieszanie, �e b�d� mu przypisywali najgorsze intencje itd.Czy wi�c jest, czy nie jest prawd�, �e �wszyscy chc� w�adzy"? To zale�y od tego, jak daleko rozci�gniemy sens s�owa. W najszerszym znaczeniu �w�adz�� nazywamy wszystko, co pozwala nam wp�ywa� na otoczenie � naturalne czy ludzkie � w po��danym kierunku. Ma�e dziecko, kt�re po raz pierwszy potrafi samo wsta� albo zaczyna chodzi�, zdobywa pewien zakres w�adzy nad swoim cia�em i widzimy, �e si� z tego cieszy; pewno te� ka�dy wola�by mie� wi�cej raczej ni� mniej w�adzy nad funkcjami cia�a, kt�re mog� by� kontrolowane, jak mi�nie i stawy. Kiedy nauczymy si� -obcego j�zyka albo gry w szachy, albo p�ywania, albo jakiej� dziedziny matematyki, wolno powiedzie�, �e nabywamy umiej�tno�ci, dzi�ki kt�rym w�adamy pewnym zakresem kultury.Tak rozleg�e poj�cie w�adzy jest dozwolone, st�d te� powsta�y teorie, wedle kt�rych wszystko w ludzkich poczynaniach podporz�dkowane jest pragnieniu w�adzy, wszystkie nasze motywacje pochodz� z d��enia do w�adzy w jej najrozmaitszych formach; o cokolwiek zabiegamy, zabiegamy naprawd� o w�adz�, to jest �r�d�owa energia ludzkiego �ycia. Ludzie po��daj� bogactw, bo bogactwo daje im w�adz� zar�wno nad rzeczami, jak i do pewnego stopnia � czasem znacznego � nad innymi lud�mi. Nawet seks mo�e by� t�umaczony w kategoriach w�adzy, czy to dlatego �e, jak nam si� zdaje, posiadamy cia�o drugiego cz�owieka, a przez to cz�owieka samego, czy to, �e posiadaj�c je, wykluczamy innych z tego posiadania i przez to wykluczenie albo zubo�enie innych dost�pujemy satysfakcji w�adcy. Seks jest oczywi�cie dzie�em natury przedludzkiej, ale ca�a natura (wedle tych teorii) jest przenikni�ta tym samym d��eniem, kt�re u ludzi przybiera inne, przez kultur� ukszta�towane formy, ale u korzenia jest tym samym. Co wi�cej, nawet zachowania altruistyczne, przy pewnym wysi�ku mog� by� tak t�umaczone: je�li czynimy dobro innym ludziom, to po to, �eby sprawowa� nadz�r nad ich �yciem, a wi�c zdobywa� nad nimi cz�ciow� w�adz�, cho�by�my nie byli �wiadomi tej utajonej motywacji. Wszystko w �yciu jest zatem poszukiwaniem w�adzy i nic innego nie ma, a reszta jest samooszukiwaniem.Takie teorie, w zamierzeniu demaskatorskie, maj� poz�r wiarygodno�ci, ale t�umacz� bardzo niewiele. Ka�da teoria, kt�ra wyja�nia wszystkie zachowania ludzkie jednym rodzajem motyw�w albo ca�o�� �ycia spo�ecznego jednym rodzajem sprawczej energii, mo�e si� obroni�, ale to w�a�nie pokazuje, �e wszystkie one s� nieprzydatne i s� w ko�cu filozoficznymi konstrukcjami.[...] [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl