Medytacja i jej praktykowanie, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Swami RamaMedytacja i jej praktykowanieTWTAPTA Amf r111111.1� � � -t�unaczy�a Dorota KonieczkaLIMBUSBydgoszcz 2000tytu� orygina�u MEDITATION AND ITS PRACTICECopyright � 1992 by Swami Rama Copyright � 1996, 1998 by The Himalayan Institute All nghts reservedCopyright � 2000 for the Polish edition by Dom Wydawniczy LIMBUS, Bydgoszczmonta� elektroniczny Krzysztof Wirszy��oISBN 83-7191-053-3Dom Wydawniczy LIMBUS 85-959 Bydgoszcz 2, skr. poczt. 21 tel./fax (0-52) 328-79-74Spis tre�ci'Wprowadzenie ......................... 1Przedmowa ............................ 13Rpzdzia� lCzym jest medytacja? ............... 15Rpzdzia� 2Przygotowanie do medytacji .......... 27Rpzdzia� 3 Pozycje medytacyjne ................ 37Rozdzia� 4 Medytacja, umys� i mantra ........... 51Rpzdzia� 5�wiczenia w oddychaniu ............. 61Rozdzia� 6Post�p w medytacji ................. 81Pytania i odpowiedzi na temat medytacji .... 95Propozycje lektur ....................... 107Dodatek A: �wiczenia relaksacyjne ...... 109Dodatek B: �wiczenia oddechu .......... 113S�ownik poj�� .......................... 119O autorze ............................. 125Instytut Himalajski ...................... 127WprowadzenieBy� lipiec 1973 roku. Na wzg�rzu le��cym nad niewiel-kim jeziorem wzniesiono namiot dla ochrony przeddeszczem i �wiat�em s�o�ca. Na rolniczych terenach �rodko-wej Minnesoty zebra�a si� ponad setka ludzi,aby s�ucha� wyk�ad�w Swamiego Ramy. Swami siedzia� na platformie. Trawiast� pod�og� namiotu zakrytokocami, dywanami i poduszkami. Dzie� by� ciep�y, podniesiono wi�c boczne �ciany namiotu, aby wpu�ci�ch�odn� bryz� wiej�c� znad jeziora. Urocze otoczenie by�o wspania�ym t�em dla s��w wielkiegonauczyciela i jogina.Przez wszystkie te lata Swami Rama naucza� tego samego, lecz tego dnia jego s�owa brzmia�y inaczej iporywaj�co.- Jeste� obywatelem dw�ch �wiat�w - zacz�� - �wiata wewn�trznego i zewn�trznego. Aby by�cz�owiekiem odnosz�cym sukcesy, b�dziesz musia� zrozumie� jak zbudowa� most mi�dzy tymi dwoma�wiatami. Skrajne pogl�dy ci w tym nie pomog�. Najlepiej jest zapanowa� nad swoimi my�lami,wra�eniami, emocjami i potrzebami -tymi s�owami wprowadzi� ide� pracy nad sob�. - Kontrola nad nimi nieoznacza ca�kowitego zatrzymania tych spraw czy pob�a�ania sobie - m�wi� dalej. - Kontrola oznaczar�wnowag�. Aby j� osi�gn��, uspok�j te cz�ci umys�u, kt�re wci�� tak goni�. B�dziesz musia� uspokoi�ca�y sw�j umys�, a �eby to uczyni�, powiniene� nauczy� si� nowego sposobu poznania siebie samego.Sposobem poznania swego wewn�trznego ja jest medytacja.7o Swami Rama- Po tym prostym wst�pie zacz�� opisywa� proces medytacji.Nie po raz pierwszy s�ucha�em wyk�adu Swamiego Ramy na temat medytacji. Spotkali�my si� ju� osiemmiesi�cy wcze�niej na seminarium dotycz�cym badania zwi�zku pomi�dzy medytacj� a biologicznymsprz�eniem zwrotnym. Podczas seminarium rozmawia� ze mn� indywidualnie w ma�ym pokojuprzylegaj�cym do g��wnej sali. Usiedli�my po obu stronach niewielkiego stolika do kawy, na kt�rympo�o�y�em wykres EEG - m�j w�asny -przygotowany tego samego dnia przez personel na przeno�nejmaszynie. Spojrza� na niego kiedy rozmawiali�my.- Medytujesz? - zapyta�.- Raczej nie - odpar�em, cho� pr�bowa�em ju� kilka razy. Czu�em jako�, �e moje ma�o zorganizowanepr�by nie sk�adaj� si� na odpowied� �Tak".- Powiniene� nauczy� si� medytowa�! - on na to. Nied�ugo potem sk�oni� mnie do rozpocz�cia medytacji, isp�dzi�em tam weekend po�wi�cony celom medytacji i podstawowym technikom medytacyjnym. Do��-czy�em do ma�ej grupki jego uczni�w, aby kontynuowa� nauk�.W tych latach informacje o medytacji mo�na by�o otrzyma� z r�nych �r�de� - przewa�nie by�y to ksi��ki,artyku�y i materia�y przygotowywane pod kierunkiem Swamiego Ramy. Poza tym, kilku do�wiadczonychnauczycieli s�u�y�o pomoc�. W wyniku tego, robi�o si� sporo notatek, a kiedy pojawia�a si� nowa metoda,uczniowie rewidowali sw� star� metod� medytacji. Ponadto, og�lne koncepty dotycz�ce medytacjipodlega�y ci�g�emu procesowi kszta�towania. Zdawali�my si� nieustannie pyta�: �Czym w�a�ciwie jestmedytacja?"Swami Rama cz�sto m�wi� o medytacji jako o channelingu �wiadomo�ci. Nie mia� przez to na my�li, rzeczjasna, psychicznego channelingu.Wprowadzenie9- Jak brzegi rzeki - powiedzia� - medytacja zmusza �wiadomo��, aby by�a �wiadoma samej siebie.Podobnie jak to si� dzieje z innymi rzeczami, kt�re robicie, medytacja jest procesem systematycznym.Kiedy go zrozumiecie, nauczycie si� na nim bardziej polega� i poprowadzi was ku g��bszymdo�wiadczeniom.Metoda, kt�rej naucza� realizuje plan nakre�lony przez wielkiego hinduskiego nauczyciela Patanjali. Topodej�cie do medytacji skupia si� przede wszystkim na ciele, potem na oddechu, zmys�ach, a w ko�cu naumy�le.- Nie pr�buj omija� �adnego etapu - radzi�. - �adnego skakania! Realizuj plan w spos�b systematyczny, aw odpowiednim czasie przyniesie ci owoce. Je�li b�dziesz wszystko robi� we w�a�ciwy spos�b, tomedytacja musi ci pom�c.Dyskusje o praktycznych technikach cz�sto schodzi�y na temat koncentracji. Podczas wyk�ad�wwyg�oszonych w roku 1984 w Nepalu, Swami Rama wielokrotnie wraca� do tego tematu. Przypomina�uczniom, �e psychologiczna identyfikacja z my�lami, kszta�tami i nazwami do-�wiadcze� ze �wiatazewn�trznego jest przyzwyczajeniem, kt�rego trudno si� pozby�. Umys� wraca do tych mentalnychkonstrukcji od chwili, gdy si� rano budzimy. One go p�taj�.- Zadaniem nauczyciela jest pomoc w wyrwaniu umys�u ze starych przyzwyczaje� i danie mu nowegoobiektu, na kt�rym mo�e si� skupi� - wyja�ni�, i dalej zastanawia� si� na g�os nad tym co powinno stanowi��w nowy punkt skupienia. - Zdj�cie nauczyciela? Imi� osoby uko-chanej czy te� jaki� abstrakcyjnykoncept? W ka�dym razie, umys� zapomni o celu i zn�w zwr�ci si� na zewn�trz. Ale mantry - zaznaczy� -to d�wi�ki, kt�rym nie odpowiada �aden obiekt zewn�trzny. Wibracje te tworz� kszta�t, lecz kszta�t nie jestdla was czym� zewn�trznym.10Swami RamaU�wiadomienie sobie znaczenia mantry jest kwesti� stawania si�. Kiedy s�uchamy mantry, wiele tychma�ych a przeszkadzaj�cych fal umys�u i staje si� cz�ci� harmonii waszej koncentracji. Wtedy b�dzieciew stanie dokona� w �yciu wspania�ych osi�gni��.Swami Rama doskonale wiedzia�, �e my�li medytuj�cego maj� tendencje do rozpraszania si�. Czasamipodchodzi� do tego problemu z humorem, opisuj�c dowcipnie te fantazje i marszczy� brwi na tych, kt�rzysi� martwili. Lecz niecz�sto opuszcza� sposobno�� napomnienia uczni�w do zachowywania baczno�ci.- Nie nale�y medytowa� tylko dlatego, �e chce si� uciec do dziedziny umys�u nie�wiadomego. R�bcie to,aby stworzy� kana� dla obecno�ci Atmana, kt�ry jest we wszystkim - powiedzia�. - Nie pogr��ajcie si� poprostu w my�lach.W Indiach, dwadzie�cia lat po wyk�adach wyg�oszonych w Minnesocie, Swami Rama wci�� wyk�ada� tesame systematyczne nauki.- Praktykujcie ka�dego dnia - napomina� uczni�w siedz�cych wraz z nim u brzeg�w Gangesu, niedalekojego aszramu. - Niech wasze ego podr�uje ku centrum �wiadomo�ci. Wiedzcie, �e jeste�cie pokojem,szcz�ciem i b�ogo�ci�. Wasz� natur� jest wolno��. Do�wiadczajcie tego wci�� od nowa, aby�cie mogli tosobie przyswoi�. - Pogr��y� si� na chwil� w my�lach, a potem doda� jeszcze. - W tej podr�y nie ma utratyswej egzystencji, jest tylko przychodzenie i odchodzenie z tego widzialnego �wiata. Narodziny s� czym� wrodzaju przybycia, a �mier� jest wyjazdem. Jeste�cie tu przez jaki� czas. Medytujcie, a uchwycicierzeczywisto�� tego.Medytacja i jej praktyka prezentuje spos�b rozumienia podr�y �ycia i tajemnicy egzystencji. Przekaz tenjest ponadczasowy. Techniki s� systematyczne. Jego tematem,Wprowadzenie 11oczywi�cie, jest twoja w�asna samo-transformacja. Mam nadzieje, �e w trakcie czytania tej ksi��kirozbudzi si� w tobie zainteresowanie medytacj�, poniewa� wraz z t� praktyk�, pomimo cz�stychsmutk�w, jakie niesie dzie� codzienny, �ycie staje si� spokojniejsze.Dr psychologii Rolf Sovik'PrzedmowaKsi��ka ta ma by� jasnym i systematycznym podr�cznikiem opisuj�cym podstawowe technikimedytacji. Ma przedstawi� systematyczne, krok po kroku, podej�cie, praktyczne raczej, a niefilozoficzne czy teoretyczne. Opisuje r�wnie� najwa�niejsze �wiczenia przydatne w przygotowaniu si�do medytacji. Owe �wiczenia wst�pne w znacz�cy spos�b ubogac� jako�� twojej medytacji.Od tysi�cy lat nauk� medytacji zg��biali i praktykowali aspiranci, kt�rzy pragn�li, aby ich �ycie by�ospokojniejsze, bardziej tw�rcze i satysfakcjonuj�ce. Dzi�ki medytacji poprawisz swe zdrowie, zwi�zki zinnymi i umiej�tno�ci potrzebne do wype�niania zwyk�ych obowi�zk�w. Dzieje si� tak, poniewa�medytacja jest w stanie uczyni� co�, czego nie mog� inne nauki - zapozna� ci� z twoj� w�asn�wewn�trzn� ja�ni� na wszystkich jej poziomach, a w ko�cu poprowadzi� ci� do centrum �wiadomo�ci,sk�d wyp�ywa ona ku wszystkim aspektom �ycia. Owo centrum lub wy�sza ja�� nazywana jestAtmanem.Aspiracje poszukiwacza zostaj� wype�nione, kiedy staje si� on w pe�ni �wiadom Atmana, swejwewn�trznej ja�ni, i przestaje identyfikowa� si� z rzeczami materialnymi i �wiatem zewn�trznym.Wtedy aspirant umacnia si� w dziedzinie Atmana, stanie wewn�trznej b�ogo�ci nazywanej samadhi.Osi�gn�wszy ten stan, potrafi rozwi�za� wszystkie swoje problemy i odpowiedzie� na wszystkiepytania.1314Swami Rama�atwo jest si� nauczy� podstawowych �wicze�, a im d�u�ej si� je praktykuje, tym pe�niej do�wiadczasi� korzy�ci z nich p�yn�cych. Z pocz�tku mo�esz zauwa�y� ma�e zmiany, takie jak spok�j i wi�kszaodporno�� na stres, lecz potem nast�pi� w tobie zmiany g��bsze i bardziej znacz�ce. Owa podr� kuwn�trzu jest bardzo przyjemna, pod warunkiem �e b�dziesz wytrwale i regularnie �wiczy�.Praktyczna... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl