Meyer - Prawda i fikcja w fotografii, E-Booki Fotografia i Photoshop

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Prawda i rzeczywistoϾ
SPIS TREŒCI
w fotografii
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Pedro Meyer
T³umaczenie: Jacek Miko³ajczyk
ISBN: 83-246-0357-3
Tytu³ orygina³
Format: 210
×
235, stron: 304
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Czy technologia cyfrowa sprawia, ¿e fotografie przestaj¹ oddawaæ rzeczywistoœæ?
Technologia cyfrowa umo¿liwi³a ingerencjê w wygl¹d zdjêæ jeszcze przed ich
opublikowaniem. Zwolennicy fotografii tradycyjnej krytykuj¹ tê praktykê, wskazuj¹c
na ryzyko manipulacji i oszukiwania widzów. Z kolei fani fotografii cyfrowej podkreœlaj¹
zalety narzêdzi s³u¿¹cych do poprawy jakoœci zdjêæ, chwal¹ mo¿liwoœæ wyboru
najlepszego ujêcia bez koniecznoœci wywo³ywania filmu oraz doceniaj¹ nowe sposoby
przekazywania i prezentowania dzie³ odbiorcom. Dziœ aparat cyfrowy przesta³ byæ tylko
modnym gad¿etem — sta³ siê narzêdziem pracy fotoreporterów i artystów studyjnych,
a jakoœæ fotografii uzyskiwanych z profesjonalnych aparatów cyfrowych podnosi siê
wraz z rozwojem technologii przetwarzania obrazu.
Jednak w dobie pe³nej automatyzacji, kiedy aparaty same dobieraj¹ parametry
ekspozycji, ustawiaj¹ ostroœæ i jasnoœæ b³ysku lampy, coraz czêœciej poddawane jest
w w¹tpliwoœæ twierdzenie, ¿e zdjêcia wykonuje nie aparat, ale osoba, która z niego
korzysta. Czy nadal tak jest? Czy ogromne mo¿liwoœci fotografii cyfrowej nie zabi³y
ducha fotografii klasycznej? Czy nie odebra³y fotografom pe³nych napiêcia chwil
oczekiwania na pojawienie siê obrazu na arkuszu papieru w³o¿onym do kuwety
z wywo³ywaczem? Przecie¿ aplikacje takie, jak Photoshop czy Paint Shop Pro
pozwoli³y twórcom na niemal dowolne kszta³towanie klimatu zdjêcia, a tym samym
na manipulowanie uczuciami odbiorców.
Pedro Meyer jest œwiatowej rangi fotografem-dokumentalist¹, powszechnie cenionym za
osi¹gniêcia na polu fotografii klasycznej. Od wielu lat u¿ywa komputera jako narzêdzia
obróbki zdjêæ. Broni swoich metod pracy i utrzymuje, ¿e jego zdjêcia pomimo cyfrowej
obróbki pozostaj¹ dokumentami. W ksi¹¿ce „Prawda i rzeczywistoœæ w fotografii”
przedstawia swoje idee i dokonania. Znajdziesz tu jego najlepsze fotografie i eseje,
które publikuje w prowadzonym przez siebie portalu ZoneZero, poœwiêconym fotografii.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Portfolio:
Bangladesz (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Pedro Meyer: Droga do fotograii cyfrowej,
Louis Kaplan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Portfolio:
Rosja (2001) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
ZoneZero — artykuły,
Pedro Meyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Czym jest ZoneZero? (1995). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kto przetworzył, co i kiedy? (1997) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Istota pozostanie ta sama (1997) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Pozwólcie nam nie zgadzać się z krytykami (1997) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Mysz i mleko (1998) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Czy ona teraz należy do mnie? (1998) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Portfolio:
Ekwador (1982, 1985, 2002). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Cyfrowy realizm krytyczny,
Alejandro Castellanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Portfolio:
Afryka (2002) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
ZoneZero — artykuły,
Pedro Meyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Czy blizny są piękne? (1998). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Las Vegas: gdzie mieszka rzeczywistość? (1998) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
There’s No Way Like the American Way (1999) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
„A ja się ożenię z niebem” (2000). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Redefiniując fotografię dokumentalną (2000) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
22
 Zaufaj fotografowi, nie fotografii.
Pedro Meyer rozmawia z Kenem Lightem,
Douglas Cruickshank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Portfolio:
Indie (2004). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
ZoneZero — artykuły,
Pedro Meyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181
Album rodzinny (2000) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Poezja obrazu (2002) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
Wracając do fotografii ulicznej (2003) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
Zacieranie dowodów: nocne fotografowanie Meksyku (2003) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Czy rozmiar ma znaczenie? (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Portfolio:
Kampania prezydencka Miquela de la Madrid (1981, 1982) . . . . . . . . . . . . . . 215
Stwarzanie obrazów,
Pedro Meyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
ZoneZero — artykuły,
Pedro Meyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Ikony tej wojny (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
Co z tymi oryginałami? (2004). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Fotografia jest fotografią jest fotografią jest fotografią (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . .258
Co to jest jedna ryba? (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Rzeczywistość może zdumiewać (2005) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Skorowidz
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273
Portfolio:
Brazylia (2004) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283
23
Czy nie nadeszła już pora, żeby pogodzić się z faktem,
iż fotografie nigdy o niczym nie mówiły prawdy?
— Pedro Meyer, 1997
ak
wielu
innych
wielkich
europej-
skich fotoreporterów, którzy po naro-
dzinach faszyzmu i wybuchu II wojny
światowej wyjechali do krajów amery-
kańskich, Pedro Meyer jest naznaczony
dziedzictwem kulturowej diaspory i międzykonty-
nentalnej tułaczki. Właśnie ta przypadkowa, choć
decydująca okoliczność wpłynęła na to, że stał się
czołową igurą w latynoamerykańskiej (i światowej)
fotograii XX wieku. Urodził się w Madrycie w 1935
roku w rodzinie przesiedlonych Żydów, którzy
uciekli tam przed nazizmem. W 1937 roku młody
Pedro, razem z rodzicami, którzy zostali ponow-
nie wygnani, tym razem przez hiszpańską wojnę
domową, wyemigrował do Meksyku. W ten spo-
sób w wieku siedmiu lat stał się obywatelem tego
kraju. Wyjątkowa więź, łącząca go z rodzicami,
stała się później tematem jego silnie obciążonego
emocjonalnie, przełomowego albumu
I Photograph
to Remember
1
(Fotografuję, żeby pamiętać) z 1991
roku, wydanego na CD-ROM-ie. Meyer z dumą
wspomina, że był to „pierwszy na świecie oicjalnie
wydany CD-ROM, w którym połączono dźwięk
i obraz”
2
. Na dzieło to składa się przejmujący
slide
show
stu dokumentalnych fotograii, którym towa-
rzyszy nagrana osobiście przez artystę opowieść
o walce z rakiem najpierw jego ojca, a później
matki. Wprowadzając odbiorcę w intymne, bardzo
osobiste zdjęcia i zapoznając go z rodzinną funkcją
fotograii, Meyer dzieli się z nim swoim synowskim
oddaniem, którym składa rodzicom hołd. Wyni-
kające z miłości i poczucia straty dzieło odsłania
nierozerwalny związek fotograii ze śmiertelnością
i ograniczonością.
Pedro Meyer nigdy świadomie nie wspominał
o kulturze żydowskiej jako o istotnym aspekcie
swojej pracy, jednak w
I Photograph to Remember
bezwiednie przywołuje tak naprawdę kluczową dla
siebie kwestię judaizmu, znajdującego tu odbicie
w nakazie pamięci (po hebrajsku:
zakhor
) — zobo-
wiązaniu przeszczepionym przez artystę na grunt
fotograii. Meyer w mniejszym stopniu przypo-
mina sobie rodziców poprzez kadysz, żydowski
pośmiertny rytualny obrządek, polegający na re-
cytowaniu modlitwy za zmarłego niż upamiętnia
1. Nakład oryginalnego CD-ROM-u, wydanego przez wydawnictwo „Voyager”, jest od dawna wyczerpany, jednak album
I Photo-
graph to Remember
jest obecnie dostępny na stronie internetowej ZoneZero
fotograio/pag1.html).
2. Pedro Meyer,
Editorial 7
, ZoneZero, czerwiec 1997.
26   
Prawda i rzeczywistość w fotograii
J
 My Father Flying
(Mój ojciec lata), 1987, z albumu
I Photograph to Remember
, 1991
w fotograii ostatnie dni życia ojca i matki, tak że
z perspektywy czasu pełnią one funkcję
memento
mori
(„pamiętaj o śmierci”). W ten sposób album
I Photograph to Remember
jest związany zarówno
z pamięcią o życiu, jak i śmierci.
roku pomógł zorganizować Pierwszą Wystawę
Fotograii Latynoamerykańskiej, której towarzy-
szyło poważne sympozjum na temat tego, czym
jest i czym powinna być latynoamerykańska foto-
graia społeczna. W historycznym opracowaniu
Mexican Suite: A History of Photography in Mexico
Olivier Debroise
, opisując te pionierskie działania
Meyera w latach, kiedy powstawały w Meksyku
instytucje związane z fotograią, cytuje jego prze-
mówienie inauguracyjne wygłoszone na drugim
sympozjum latynoamerykańskim w 1981 roku:
„Ci, którzy w imię »uniwersalności sztuki« dążą do
przeszczepienia międzynarodowych problemów
i kryteriów na grunt swojej nowej (i rodzimej) rze-
czywistości, prawie na pewno poczują się kiedyś
wygnani i wyalienowani”
3
. Podobnie do tych kryty-
ków, którzy pokolenie wcześniej oponowali przeciw
sensacyjnej wystawie Edwarda Steichena
Rodzina
człowiecza
jako próbie zniwelowania różnic kultu-
rowych pomiędzy narodami, Meyer zabiegał o to,
by chronić fotokulturową odmienność współczes-
nego życia krajów latynoamerykańskich przed tymi,
W stronę dokumentu
Kiedy w połowie lat 60. Meyer zakładał w mieście
Meksyk Grupo Arte Fotográico (Artystyczną
Grupę Fotograiczną) i kiedy pokazywał swoje
prace między innymi na Międzynarodowych Tar-
gach Fotograii w Nowym Jorku w 1966 roku, cią-
gle jeszcze jedną nogą tkwił w świecie przemysłu
i nie był całkowicie oddany fotograii. Zmieniło
się to dopiero w 1974 roku. Meyer szybko znalazł
się w czołówce meksykańskich i latynoamerykań-
skich fotograików, nie tylko jako twórca ważnych
dokumentalnych obrazów, ale i jako organizator
kilku instytucji. W 1977 roku założył Consejo
Mexicano de Fotograia (Meksykańską Radę Foto-
graii) i został jej pierwszym prezesem, a w 1978
3. Olivier Debroise,
Mexican Suite: A History of Photography in Mexico
, Austin, Teksas, University of Texas Press, 2001, s. 7.
Pedro Meyer: droga do fotograii cyfrowej
    27
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl