Metodyczny kurs nauk 1898 b, E-BOOKI 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->METODYCZNYKURS N A U KUŁOŻONY rRZEZJ. '¥/*■■ Ja w i d a, '¥ /. ^f t e f^o f f ai^A‘^ YC-lROK&I i II.Nauka o rzeczach. Nauka czytania i pijania.Arytmetyka. Kaligrafia.______ _____x£(!Ls.____________'^gdauoniciwo przeglądu pedagogicznego.<^3‘ eK YU śTWARSZAWADruk K. Kowalewskiego, Mazowiecka Nr. 8.Nauka o rzeczach.W STĘP.Wykład przedmiotu oparty został na następujących zasadach, których szczegółowo umotywowanie znajdzie czytelnikw naszej „Nauce o Rzeczach“ '). 1) Oclem N. o Rz. jest wykształcić postrzegawczość dziecka w zakresie elementarnymi ogólnym. Za środek do tego służy: a) dostrzeganie przedmiotów, jako znajdujących się w pownem miejscu, i części, jakoznajdujących się w pewnem miejscu i części, jako wchodzącychw skład pewnego przedmiotu; h) poznanie głównych własnościprzedmiotów, jak kształt, położenie, wielkość, barwa, ciężar itp.;c) opisywanie przodmiotów jako całości, z pewnych części złożonych i posiadających pewne cechy. Odpowiadają temu trzykatogoryo lckcyj o rzeczach: a) lekcyo o częściach rzeczy, b) o cechach rzeczy (nauka o formach, barwach itp.), c) o typach rzo-czy. Lckoye te, wiążąc się i wzajomnie uzupełniając, postępować będą mniej więcej równolegle, tak jednak, że zawsze lok-cyo o częściach rzeczy poprzedzają inno i służą za podstawę dopodziału kursu. 3) Całą naukę rozkładamy wedle „Zbiorów naturalnych“ t. j. takich grup, w jakich przedmioty w rzeczywistości razem istnieją. W każdym ze „zbiorów“ , nauka zaczynasię od tego, żo wyszczególniamy części togo zbioru.1 czyli dostrzegać i nazywać każemy znajdujące się w nim przedmioty,b Nauka o Rzeczach. Po ¡stawy psychol o&iczn e, metoda, oraz wzorylekcyi. Warszawa, Gebethner i Wolff, 189'd.Met. Kurs Nauk.oa następnie w niektórych przedmiotach —ich części. Potemprzechodzimy do nauki o cechach, nawiązując odnośną lckcyę(o kształcie, położeniu, barwie) do jednego z przedmiotów danego zbioru. Gdy tak rozróżniono zostały główne części i poznane główne cechy, dokonywamy syntezy—składamy częścii cechy powtórnie w całości, czyli każemy opisywać przedmiot,jako całość konkretną. Zbiory naturalno przyjmujemy dla X.o ltz. następujące: 1) Pokój, 2) Mieszkanie, 3) i 4) Ogród i Dom5) i 6) Miasto i Wieś, 7) Polo (łąka), 8) Las, 9) Woda (rzeka,staw). Zbiory 1—4 omówiono być powinny w okresie przedszkolnym tak, iż w r. 8, dla którego plan kreślimy, przedmiotemnauki byłoby miasto lub wieś; mimo to dla względów praktycznych za stosowno uważamy od porządku tego odstąpić. Łącznie ze zbiorami 1—4 udzielono być powinny pewne pojęcia0 kształtach i położeniu, niezbędne dla dziecka przy nauce czytania i pisania, którą właśnie w okresie tym ma rozpocząć. Pojęcia zaś te najlepiej wyjaśnić na przedmiotach prostych, w każdej chwili poglądaniu dostępnych, czyli takich, jakie znaleźćmożemy w pokoju lub klasie. Dlatogo to, ponieważ u większości dzieci, przystępujących do nauki czytania i pisania, okazaćsię może brak tych pojęć przygotowawczych, to i w kursie naszym wyłożenia pojęć tych, a zatem i przedmiotów, na którychnajdogodniej wyjaśnić się dadzą, pominąć nie możemy. 4) Dodać wreszcie należy, że cała nauka opartą być winna na przedmiotach rzeczywistych; uczniowio oglądają je w klasie, albo teżrobią wycieczki w odpowiednie miejsca. Obrazki służyć mogątylko dla przypomnienia rzeczy, widzianych w naturze. Stądwynika, że nauka inną być musi w mieście i na wsi, a także stosować się winna do pór roku. W myśl uwag tych ,,szkolny“Kurs N. o Rz., na dwa lata rozłożony, obejmujo następującozbiory, wraz z przedmiotami, które w zbiorach tych znajdują się1 z nauką o cechach które na tych przedmiotach wyjaśnić siędają:W Roku/,jesień i zima:1) Pokój (klasa) i dom (przedmioty, człowiek); 2) Miasto (ulice, gmachy, przedmioty, zwierzęta., zajęcia ludzi, warsztaty pracy; z początkiem wiosny: kamienie, cegła, piasek;wiosnailato:3) Ogród (zwierzęta, rośliny, zajęcia ludzi); 4) Las (rośliny, zwierzęta).W Roku 11: jesień i zima;1) Ogród (owoco; zajęcia ludzi, 2) Wieś (budynki, zwierzętaadomowo, zajęcia ludzi);wiosna i lato\3) Woda (rzeka, staw, łąka, rośliny, zwierzęta), 4) Polo, (rośliny, zajęcia ludzi. W planie tym na względzie mieliśmy naukę, dawaną w mieście, nawsi, po omówieniu w Roku I „pokoju“ i „domu“ przejść wypadnie do nauki ,,o wsi“, „miasto“ zaś przeniesiemy do nauki R oku II. W ścisłym związku z N. o Rz. R. I prowadzony będzierysunek; jost on dzielnym środkiem pomocniczym dla tego przedmiotu, a z drugiej strony rysunek sam, jak zobaczymy, obyć sięnie może bez pownego nauczania o rzeczach.® Przystąpić jednakmożemy do nauki rysunku wtedy dopiero, gdy utrwalono zostanąpewno pojęcia z N. o Rzeczach. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
- Strona początkowa
- Meyer Stephenie - Przed Świtem by TeamTwilight, E-booki, POWIEŚCI, ~~Autorzy Zagraniczni~~, Meyer Stephenie, 'Zmierzch' - saga
- Medytacje rekolekcyjne przez Ks P Collet Dr Teol Krakow 1897 1x a, AAAE-booki i mp3 katolickie ksiazki skany nowe oraz stare
- Miha Remec - Žar ptica, Słoweński, Słoweńskie e-booki
- Meg Cabot - Dziewczyna Ameryki 02 - Pierwszy krok (by MaxFILM), ★ e-booki, ★★ Młodzieżowe ebooki (MaxFILM 2015)
- Merton Crown Against Concubine The Untold Story Of The Recent Struggle Between The House Of Windsor And The Vatican (1994), poradniki, podręczniki i zakazane e-booki
- Meyer - Prawda i fikcja w fotografii, E-Booki Fotografia i Photoshop
- Mitologia celtycka, KSIĄŻKI-ebooki, HISTORIA, MITOLOGIE cz.1
- Medytacje o pierwszej filozofii, eBooks txt
- McClure Ken - Spisek, Ebook 05
- Metody i techniki szybkiego czytania - fragment, E-BOOK
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- duke08.opx.pl