Mirosław J. Kubiak java.-zadania-z-programowania-z-przykladowymi-rozwiazaniami- pełna wersja, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treci
Od autora
5
Rozdzia 1.
Proste operacje wejcia-wyjcia
7
Operacje wejcia-wyjcia — informacje ogólne
7
Rozdzia 2.
Podejmujemy decyzje w programie
19
Instrukcje warunkowe w jzyku Java
19
Rozdzia 3.
Iteracje
31
Iteracje — informacje ogólne
31
Ptla for
32
Ptla do ... while
33
Ptla while
33
Rozdzia 4.
Tablice
57
Deklarowanie tablic jednowymiarowych
57
Dostp do elementów tablicy
58
Tablice dwuwymiarowe
62
Rozdzia 5.
Programowanie obiektowe
79
Programowanie obiektowe — informacje ogólne
79
Rekurencja
92
Rozdzia 6.
Pliki tekstowe
97
Pliki tekstowe — informacje ogólne
97
1
Proste operacje
wejcia-wyjcia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania wraz z przykadowymi
rozwizaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si
z uytkownikiem w jzyku Java.
Operacje wejcia-wyjcia
— informacje ogólne
Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
z uytkownikiem. Wykorzystujc proste przykady, pokaemy, w jaki
sposób program napisany w jzyku Java komunikuje si z nim poprzez
standardowe operacje wejcia-wyjcia.
Operacje wejcia-wyjcia w Javie s realizowane poprzez strumienie.
Strumie
jest pojciem abstrakcyjnym. Moe on wysya i pobiera
informacje i jest poczony z fizycznym urzdzeniem (np. klawiatura,
ekran) poprzez system wejcia-wyjcia. W jzyku tym zdefiniowano
dwa typy strumieni: bajtowe i znakowe. Standardowy strumie wyj-
ciowy w Javie jest reprezentowany przez obiekt
1
out
znajdujcy si
1
Obiekty zostan omówione w rozdziale 5.
8
Java. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
w klasie
System
. Jest to obiekt statyczny klasy
PrintStream
zawierajcy
metody
print()
i
println()
.
Metoda
println()
wywietla argumenty podane w nawiasach
()
, a na-
stpnie przechodzi do pocztku nowej linii. Pewn jej odmian jest me-
toda
print()
. Jej dziaanie polega na wywietlaniu argumentów poda-
nych w nawiasach
()
bez przemieszczania kursora do nowego wiersza.
ZADANIE
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci boków
a
i
b
wprowadzamy z klawiatury. W programie naley przyj,
e zmienne
a
,
b
oraz
pole
s typu
double
(rzeczywistego).
Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
package zadanie11;
// Zadanie 1.1
import java.io.*;
public class Main
{
public static void main(String[] args)
throws IOException
{
double a, b, pole;
BufferedReader br = new BufferedReader(new
InputStreamReader(System.in));
System.out.println("Program oblicza pole prostokta.");
System.out.println("Podaj bok a.");
a = Double.parseDouble(br.readLine());
System.out.println("Podaj bok b.");
b = Double.parseDouble(br.readLine());
pole = a*b;
System.out.print("Pole prostokta o boku a = " + a + "
i boku b = " + b);
System.out.println(" wynosi " + pole + ".");
}
}
Klasy w Javie grupowane s w jednostki zwane pakietami (ang.
packa-
ge
).
Pakiet
to zestaw powizanych ze sob tematycznie klas. Do jego
utworzenia suy sowo kluczowe
package
, po którym nastpuje nazwa
pakietu zakoczona rednikiem, co ilustruje linijka kodu poniej:
 9
Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia
package zadanie11;
// Zadanie 1.1
2
Linijka kodu
double a, b, pole;
umoliwia deklaracj zmiennych
a
,
b
i
pole
(wszystkie s typu rze-
czywistego —
double
) w programie. Instrukcja
System.out.println("Program oblicza pole prostokta.");
wywietla na ekranie komputera komunikat
Program oblicza pole
prostokta
.
W celu czytania z klawiatury liter i cyfr naley skorzysta z dwóch
klas:
InputStreamReader
oraz
BufferedReader
. Najpierw tworzymy nowy
obiekt klasy
InputStreamReader
, przekazujc jej konstruktorowi obiekt
System.in
. Mona go nastpnie wykorzysta w konstruktorze klasy
BufferedReader
. Tak opisana konstrukcja ma nastpujcy zapis:
BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
Powstay obiekt klasy
BufferedReader
moemy przypisa do zmiennej
referencyjnej
br
i dalej, poprzez metod
readLine()
, moemy wykorzy-
sta go do wczytywania zmiennej
a
typu
double
ze strumienia wej-
ciowego. Ilustruje to nastpujca linijka kodu:
a = Double.parseDouble(br.readLine());
Wczytywanie liczb odbywa si tak samo jak wczytywanie tekstu,
musimy jednak dokona odpowiedniej konwersji, tzn. zamiany cigu
znaków na odpowiadajc mu warto liczbow. Suy do tego jedna
z poniszych metod statycznych:
parseByte
z klasy
Byte
do odczytu bajtów,
parseDouble
z klasy
Double
do odczytu liczb typu
double
,
parseFloat
z klasy
Float
do odczytu liczb typu
float
,
parseInt
z klasy
Int
do odczytu liczb typu
int
,
parseLong
z klasy
Long
do odczytu liczb typu
long
.
Aby nasz program móg zosta skompilowany, musimy do niego do-
da nastpujce dwie linijki kodu:
import java.io.*;
2
Komentarze w programie oznaczamy dwoma ukonikami
//
;
// to jest komentarz.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sylwina.xlx.pl